De Evolutie van het Instagram Logo
Een Diepgaande Analyse
Instagram, een populair sociaal netwerk en mediadeelplatform, heeft sinds de oprichting in 2010 een opmerkelijke transformatie ondergaan. In dit artikel zullen we de evolutie van het Instagram logo in detail onderzoeken.
Inleiding
Instagram, geïntroduceerd door Kevin Systrom, groeide uit tot een enorm internationaal netwerk tegen 2012, toen Facebook het overnam. Het Instagram logo heeft de weg geplaveid voor het platform. Het netwerk heeft in zijn korte geschiedenis een paar logo’s veranderd. Allemaal gebaseerd op de vorm van een instant camera, de bekende Instagram logo versies hebben de belangrijkste bestemming van het netwerk – het delen van foto’s – weerspiegeld.
Betekenis en Geschiedenis van Instagram Iconen
Gedurende de geschiedenis van Instagram, hebben verschillende versies van het logo de kernmissie van het platform weerspiegeld – het delen van foto’s. Hieronder volgt een overzicht van de verschillende logo-iteraties van Instagram van 2010 tot nu.
2010
Het originele Instagram logo werd ontworpen door mede-oprichter Kevin Systrom. Het was een knock-off Polaroid camera met een regenboogstreep. Aangezien het project oorspronkelijk werd gebruikt voor het maken en delen van foto’s (evenals het toepassen van filters), leek de ontwerpkeuze vrij natuurlijk, en het retro gevoel dat het had, weerspiegelde het originele idee van de applicatie.
2010 – 2011
Later dat jaar besloot Systrom professionele hulp in te schakelen en huurde ontwerper en fotograaf Cole Rise in. Hij liet zich inspireren door de Bell & Howell camera uit de jaren ’50.
2011 – 2016
Het embleem werd lichtjes bijgewerkt, maar de algemene look bleef hetzelfde. Deze versie debuteerde op Instagram v2.0.
2016 – 2022
Het nieuwe Instagram logo werd onthuld samen met een bijgewerkte applicatie-interface. Ondanks de kritiek van veel gebruikers, is het ontwerp jarenlang ongewijzigd gebleven.
2022 – Nu
De herontwerping van 2022 introduceerde een opgefriste versie van het Instagram logo uit 2016, waarbij het kleurenpalet werd verfijnd, maar het concept en de vormen behouden bleven.
Betekenis en Geschiedenis van de Instagram Logotype
Het Instagram logo heeft verschillende transformaties ondergaan sinds de oprichting van de app. Hieronder volgt een overzicht van de verschillende logotypes die door de jaren heen zijn gebruikt.
2009 – 2010
Voor enkele maanden aan het begin van de geschiedenis van ’s werelds populairste sociale mediaplatform, heette het Burbn, en was de gestileerde naam in de onderkast van een aangepast cursief lettertype met gebogen en afgeronde uiteinden van de onderscheidende en stabiele lijnen, — was het enige element van het logo.
2010 – 2013
Het woordmerk van het originele Instagram logo was uitgevoerd in een fancy handgeschreven lettertype met de cursieve letters netjes en nauwkeurig geschreven.
2013 – 2015
Het herontwerp van 2013 veranderde zowel het kleurenpalet als het lettertype van het Instagram logo.
2015 – 2016
In 2015 werd het Instagram logo lichtjes bijgewerkt, maar dit keer werd het lettertype niet aangeraakt, alleen de kleur werd donkerder en dieper.
2016 – Vandaag
Het iconische Instagram lettertype bleef ongewijzigd met het herontwerp van 2016, maar de kleur werd terug veranderd naar het originele zwart.
App Logo
Het nieuwe Instagram logo ontwerp is gebaseerd op het vorige. Hoewel het alle belangrijke kenmerken van het oude logo behoudt, is het dramatisch anders.
Symbool
Het Instagram logo is nu een minimalistisch zonsondergang-gekleurd overzicht van het originele Polaroid cam beeld.
Zwart en Wit
De zwart-wit versie van de visuele identiteit van Instagram herhaalt de officiële kleurrijke versie qua lijnen en stijl, maar ziet er totaal anders uit zonder de iconische roze en gele gradient.
Lettertype
Het Instagram logo is net zo herkenbaar als het grafische deel van de visuele identiteit van de sociale media, en zijn aangepaste cursieve lettering wordt geassocieerd met heldere momenten en vriendschap.
Iconen
Het Instagram icoon is het belangrijkste deel van de visuele identiteit van het merk. En het concept is niet veranderd sinds de oprichting van de eerste versie in 2010.