ClickCease Logo en huisstijl (electronisch) voor ".amsterdam" - Logo & Huisstijl - Brandsupply

Logo en huisstijl (electronisch) voor ".amsterdam"

Wedstrijd gegevens:
Pakket goud

  • Wedstrijd van: pmolenaar
  • Categorie: Logo & Huisstijl
  • Totaal budget: € 449.00
  • Datum start : 13-12-2012 11:02
  • Datum einde : 10-01-2013 10:55
  • Status : Beëindigd
  • Benodigde formaten: jpg,ai,pdf
  • Relevante bestanden: Geen
  • Beschikbare talen:
  • Aantal inzendingen: 71
  • Respons opdrachtgever:
    laag hoog

Behoefte:

Het creëren van logo en huisstijl voor het nieuwe “generic top level domain” (gTLD) voor de stad Amsterdam. Deze domeinnaam kunnen worden aangevraagd door het Amsterdamse bedrijfsleven en particuleren. Denk aan: ajax.amsterdam. Denk aan: Overtoom554.amsterdam. Denk aan: hendrikse.amsterdam. Denk aan Munttoren.amsterdam. Verzin de rest. “.amsterdam” moet de waarden van de stad vertegenwoordigen. Vrijzinnig, creatief, ondernemend.

Bedrijfsomschrijving:

HUB, mediabedrijf in Haarlem, heeft de concessie verworven om namens de gemeente Amsterdam het nieuw te introduceren gTLD “.amsterdam” te gaan exploiteren. Hiertoe heeft HUB een nieuwe BV opgericht (dotAmsterdam BV) en samen met de gemeente Amsterdam en technisch partner SIDN (verstrekker en huisvester van alle .nl domeinnamen) een aanvraag ingediend bij ICANN en zijn we in afwachting van de toekenning. We houden er rekening mee dat nog in 2013 we van start kunnen gaan de verkoop van domeinnamen, waarbij september 2013 geen irreëel uitgangspunt wordt geacht te zijn.

Amsterdam is niet alleen in het lanceren van deze gTLD. Alle grote steden lanceren een eigen gTLD en zullen daarmee het gezicht van het internet mede veranderen. Straks is er .nyc, .berlin, .london en zo verder. Maar niet alleen steden en regio’s komen met gTLD’s: partijen als Google hebben .app aangevraagd, .music of .google.

De verkoop zal in meerdere fasen plaatsvinden. Alleen in de eerste fase, een soort van pre-launch, vindt verkoop plaats door dotAmsterdam BV zelf. Dit is tevens veruit de belangrijkste periode voor de epxloitatie, omdat in deze fase de meest waardevolle domeinnamen worden verkocht danwel geveild voor andere bedragen dan wat een ‘gewone’ domeinnaam na lancering kost. Denk hierbij aan potentieel waardevolle domeinnamen als “hotels.amsterdam”, “wonen.amsterdam”, advocaten.amsterdam” of “restaurants.amsterdam”. Maar ook zullen we in deze eerste fase merkenrechthouders de mogelijkheid geven om op basis van hun merkenrecht de daarbij behorende domeinnamen te claimen.

We hebben nog geen communicatie-strategie voor wat betreft de lancering. Dit zou mogelijk een vervolgopdracht kunnen zijn.

Lees meer over de nieuwe gTLD’s hier:
http://newgtlds.icann.org/en/

https://www.dropbox.com/s/7wf7roeehv6v5je/uitgangspunten%20dotamsterdam.ppt

Doelgroep:

Fase 1, Q1 2013:
80% Reseller markt voor domeinnamen.
10%: media (pers)
10%: afnemers van domeinnamen (particulieren en bedrijfsleven)
Fase 2, lanceerdatum minus 1 maand:
50%: Reseller-markt voor domeinnamen
25%: media (pers)
25%: afnemers van domeinnamen
Fase 3, lanceerdatum en verder:
50%: reseller-markt voor domeinnamen
10%: media
40%: afnemers van domeinnamen

Kleuren, favoriete logo's, must haves

De gemeente Amsterdam heeft een eigen huisstijl. Daarmee moet het nieuwe logo en huisstijl van .amsterdam verwant zijn. Maar hoeft zeker niet gelijk te zijn.

Social Network