ClickCease Ontwerpen van Toni - Logo en huisstijl voor freelance online consultant

Logo en huisstijl voor freelance online consultant

Wedstrijd gegevens:

  • Wedstrijd van: mpoelmans
  • Categorie: Logo & Huisstijl
  • Totaal budget: € 450.00
  • Datum start : 22-01-2012 22:30
  • Datum einde : 12-02-2012 22:28
  • Status : Beëindigd
  • Benodigde formaten: jpg,psd
  • Relevante bestanden: Geen
  • Beschikbare talen:
  • Aantal inzendingen: 56
  • Respons opdrachtgever:
    laag hoog

Behoefte:

- Een huisstijl, inclusief lettertype, kleurgebruik en logo.
o Lettertype mag een bestaand lettertype zijn
- De bruikbaarheid van de huisstijl gaan worden gebruikt in:
o Visitekaartjes
o Powerpoint-template met voorblad en 1 vervolgpagina
o Voorzet voor een website met 3 pagina’s (homepage, level 2 pagina en formulier). De website die ik voor ogen heb, is simpel en biedt ruimte voor de standaard functionaliteit (wie ben ik, wat doe ik, opdrachtgevers, contactgegevens en ruimte voor nieuws en een blog). Veel gebruik van foto’s, beperkte tekst (die leest toch niemand online)
o html-mail template: bijna al mijn contact gaat via de mail. Ik ben dus op zoek naar een simpel mailtemplate met de huisstijl/het logo.
o Briefpapier template: factuurstromen, aanbiedingen/offertes etc doe ik allemaal online. Wel is een mooi template voor een brief gewenst (met de minimaal verplichte gegevens: adres, kvk-nummer, belastingnummer) maak deze dus onderdeel van het ontwerp.

Bedrijfsomschrijving:

Sinds 1 januari 2010 voer ik, man 34 jaar, opdrachten als freelance organisatie adviseur uit bij grote klanten. Dat wil zeggen dat ik als adviseur op tijdelijke basis bij voornamelijk online projecten wordt ingehuurd. Ik ben betrokken bij het (functioneel) ontwerpen van self-service functionaliteit op het web. Mijn rol varieert van het schrijven van visiedocumenten (bv: waarom moeten we self-service functionaliteit aan klanten bieden?) tot het schrijven van een detail ontwerp van de functionaliteit (bv: hoe gaat het er straks uit zien voor de klant?)

In mijn opdrachten probeer ik het schrijven van grote onleesbare rapporten te beperken tot het minimum. Liever geef ik een advies in de vorm van een heldere beknopte powerpoint presentatie. In de ontwerpfase werk ik dan ook veel met schermschetsen en prototypen. “Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden” is hier zeker van toepassing.

In projecten werk ik vaak samen met consultants van grote bureaus zoals CAP Gemini, Logica, Accenture en KPMG. Ik onderscheid me van andere adviseurs, die in mijn ogen vaak wat traditioneler (saaier) zijn en zich wat meer aan standaarden houden, door een aanpak en instelling die door sommige mensen als recalcitrant kan worden gezien. 10+ jaar succesvolle werkervaring bewijzen dat die aanpak prima werkt.

De bedrijfsnaam die ik gebruik is Auxilia Business Consultancy. Auxilia waren de hulptroepen die het Romeinse leger inhuurde als ze er zelf even niet uitkwamen of een tekort aan manschappen hadden. Deze term geeft goed weer hoe ik mezelf zie: tijdelijke hulptroepen voor klussen waar mijn klanten niet de juiste kennis of juiste mensen voor hebben.

Wat ben ik niet
Ondanks dat ik me in de wereld van websites en self-service begeef, ben ik zeker geen techneut. Ik beperk me tot het uitzoeken wat de klant echt wil, het onderbouwen van een business case en vastleggen van deze bevindingen in een leesbaar rapport. De technische invulling volgt door een IT-afdeling (waarmee ik uiteraard wel in nauw contact sta).

Doelgroep:

Mijn opdrachtgevers zijn zowel profit- als non-profitorganisaties in de top 500 van Nederland. Denk aan organisaties als KPN, Rabobank, ANWB, TNO en Interpolis. Opdrachten zijn voor een termijn van een paar maanden tot maximaal 2 jaar.

Kleuren, favoriete logo's, must haves

Aan de ene kant is een betrouwbare uitstraling, gezien mijn opdrachtgevers, gewenst. Aan de andere kant begeef ik me wel op de “hippe online” afdeling van diezelfde opdrachtgevers. Uitdaging wordt dus om een strak design te maken dat betrouwbaarheid en klasse uitstraalt, terwijl het ook de “jonge” online doelgroep moet pakken. Qua kleuren kan ik geen richting kiezen (dat laat ik aan jou): zowel logo's met veel kleuren als logo's die uit 2 kleuren bestaan, spreken me aan

Toni
  • Logo & Huisstijl # 64509 voor Logo en huisstijl voor freelance online consultant wedstrijd Klacht indienen
    1. Toelichting van de designer Toni:

      Geachte M Poelmans

      Hierbij enkele voorbeelden van vertaling concept naar huisstijldragers.

      Uitwerking en verfijning in overleg uiteraard. Dit geeft vooral de mogelijkheden weer.

      Ben benieuwd wat u hiervan vindt.

      Met vriendelijke groet,
      Toni Jonkers

    2. Deze wedstrijd is gesloten. Commentaar geven is niet meer mogelijk.

  • Logo & Huisstijl # 64170 voor Logo en huisstijl voor freelance online consultant wedstrijd Klacht indienen
    1. Toelichting van de designer Toni:

      Geachte M Poelmans.

      Hier een volgende inzending aan de hand van uw feedback.

      Door de bolletjes in grootte te varieren ontstaat meer een rastereffect: het suggereert het contrastverloop wat in letters zit (dik-dun). Op deze manier worden de letters meer verfijnd.
      Ook blijf zo het concept proces-managemen
      t, visieontwikkeling meer overeind.

      Tevens heb ik de kleurstelling aangepast om te laten zien wat hierin de mogelijkheden zijn. Meer minder kleur in het verloop is zo voor mekaar.

      Ik ben benieuwd wat u van deze correcties vindt. Wanneer u de verfijning in de letters een verbetering vindt kan ik dit principe nog meer door voeren indien nodig.

      Mocht u hier tevreden over zijn:
      een hieruit volgende huisstijl is zo opgezet.

      Met vriendelijke groet,
      Toni Jonkers

    2. mpoelmans zegt :

      Hoi Toni, een mooi nieuw ontwerp dat al een heel stuk meer in de buurt komt. Lukt het je om dit ontwerp nog door te vertalen naar een paar uitingen (visitekaartjes, brief, ppt etc). Dat gaat me helpen in de definitieve keuze.
      dank

    3. Deze wedstrijd is gesloten. Commentaar geven is niet meer mogelijk.

  • Logo & Huisstijl # 63140 voor Logo en huisstijl voor freelance online consultant wedstrijd Klacht indienen
    1. Toelichting van de designer Toni:

      Geachte M Poelmans.

      Aan de hand van uw feedback een volgend voorstel. Graag zou ik willen weten of het concept van letters laten ontstaan middels bolletjes u aanspreekt, of wat eventueel niet/beter kan. Vervolgens kan ik dan evt de letters verfijnen en overgaan tot implementatie in huisstijl

      Met vriendelijke groet,
      Toni

    2. mpoelmans zegt :

      Ik vind het idee om de letters vorm te geven door middel van bolletjes leuk, de letters die ze nu vormen vind ik echter nog te grof. De kleuren grijs en blauw zie ik bij veel van de ontwerpers terug. Als logo kan het op zich wel, maar bij de vertaling naar andere uitingen wordt het al snel saai. Misschien kan je iets met deze opmerkingen?

    3. Deze wedstrijd is gesloten. Commentaar geven is niet meer mogelijk.

  • Logo & Huisstijl # 62643 voor Logo en huisstijl voor freelance online consultant wedstrijd Klacht indienen
    1. Toelichting van de designer Toni:

      Geachte M Poelmans,

      Bij mijn concept ben ik uitgegaan van de volgende aspecten van uw briefing:

      1: Hoe u zichzelf ziet.

      "tijdelijke hulptroepen voor klussen waar mijn klanten niet de juiste kennis of juiste mensen voor hebben."

      Belangrijk dat prospects/klanten dit meekrijgen.

      Daarom is gekozen voor een gestileerde helm van de romeinse troepen. Dit geeft nog binding met de term Auxilia en maakt het tevens persoonlijk.

      2: welke vormtaal uw voorkeur geniet. (bolletjes/cirkels)

      De "kam" van de helm is gemoderniseerd en wordt gevormd door een serie cirkels. Hier zit een stukje eigenwijsheid in. Het is tevens een beeldtaal die geasocieerd wordt met IT.

      3: Wat uw kernactiviteiten zijn.

      Hier maakt u het onderscheid.

      De serie cirkels zijn meer dan alleen vorm/illustratie:
      ze communiceren uw kernactiviteiten:
      - Opgaande beweging geeft vooruitgang weer.
      - kleurverloop het "uitstippen" van processen.
      - de bolletjes hebben tevens het karakter van conceptontwikkeling. Het bedenken van een visie.

      Kortom zoals u zelf zegt: “Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden” Dit is een helder logo dat communiceert.

      Ik ben benieuwd wat u van mijn concept vindt.
      Graag feedback. Hiermee kan ik het concept aanscherpen om het vervolgens te vertalen naar een complete huisstijl.

      Dan komen ook kleurstelling en lettertype nauwkeuriger aan bod.

      Mocht u vragen hebben dan kunt u me bereiken op:

      0641555801

      of per email:

      [email protected]

      Dit voorkomt de meeste ruis zodat we snel, efficiente stappen kunnen zetten

      Met vriendelijke groet,
      Toni Jonkers


    2. mpoelmans zegt :

      Hoi Toni,

      dank voor je ontwerp. Het idee achter het concept spreekt me aan, je uitleg waarom je wat hebt gedaan komt goed over. Ik vind de uitvoering helaas wat minder geslaagd. Zo vind ik het lettertype te "standaard" (verdana o.i.d.?) en het logo zelf ook wat "saai". Ben er na een aantal ontwerpen achter dat ik liever een mooi ontwerp heb met minder verhaal er achter dan een heel goed onderbouwd logo dat er minder mooit uitziet. Reden daarvoor: ik ben maar een simpele ZZP'er dus bedrijven gaan mijn logo waarschijnlijk niet herkennen tussen de stapels bekende logo's van Accenture, Capgemini etc. Dat is dan ook niet mijn doel. Zoals je misschien in de reacties op de andere ontwerpers hebt kunnen lezen, is er een pagina die logotrends door de jaren heen beschrijft. Daar zitten een (groot) aantal logo's tussen die ik mooi vind (al passen ze misschien minder bij Auxilia en het idee achter de naam). Misschien kan je daar nog iets mee?

    3. Toni zegt

      Ok. Bedankt voor de reactie en uitleg, daar kan ik wat mee. Ik neem het mee in de volgende ronde. Mijn uitgangspunt is wel altijd dat een logo als het kan even meer is dan alleen beeld, ook een verhaal/boodschap kan voor herkenning zorgen. Belangrijk is iig dat je je in je logo probeert te communiceren waarin je je onderscheid van de concurrenten: waarom moeten ze jou hebben?
      Als ik je briefing goed lees is dat kort samengevat je aanpak/werkwijze. Ik ga proberen die te vatten, rekening houdend met de opgegeven voorbeelden van de jou aansprekende beeldtaal. Met vriendelijke groet, Toni

    4. Deze wedstrijd is gesloten. Commentaar geven is niet meer mogelijk.

Social Network